
Zomer zorgt voor piek gedrukte media
In de zomer schakelen Nederlanders massaal over naar een ander ritme, en dat is terug te zien in hun mediagebruik. Dat blijkt uit onderzoek van Mediahuis en MediaTest onder ruim duizend Nederlanders. Goed nieuws voor print: de zomer is dé tijd voor tastbare media. Zo worden er bijvoorbeeld meer puzzelboekjes, leesboeken en magazines verkocht.
De onderzoekers ontdekten duidelijke verschuivingen in nieuwsconsumptie, mediagebruik én de manier waarop advertenties worden beleefd in het zomerseizoen. Zo blijkt dat ruim 20% van de mensen méér media gebruikt in de zomer dan normaal, vooral omdat er simpelweg meer tijd voor is.
Het nieuws blijft een belangrijke rol spelen. Mensen die in de zomerperiode vrij zijn of op vakantie gaan, besteden meer tijd aan het volgen van nieuws dan degenen die gewoon doorwerken. Hun nieuwsconsumptie is intensiever tijdens deze periode. Ruim driekwart van de ondervraagden checkt dagelijks online nieuwsplatforms. 37% geeft aan in de vakantie meer tijd te hebben om nieuws te lezen.
Print leeft op in de zomer
De zomer blijkt hét seizoen voor fysieke content. Puzzelboekjes (44%), leesboeken (38%) en magazines (35%) worden in deze periode vaker gekocht dan in andere seizoenen. Daarnaast blijft de papieren krant relevant, juist in deze maanden.
Ook advertenties krijgen in de zomer meer aandacht. Zo’n 70% van de respondenten zegt evenveel of meer aandacht te hebben voor reclame dan anders. Advertenties gericht op eten, drinken, reizen, zonnebrand en kleding scoren het hoogst.
Het onderzoek
Het onderzoek werd in mei 2025 uitgevoerd door Mediahuis in samenwerking met MediaTest, onder 1005 Nederlanders van 18 tot 70 jaar. De whitepaper met alle resultaten is hier te downloaden.
Bron: Mediahuis
Ontvang wekelijks de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox