VIGC viert 25-jarig jubileum tijdens uitbundig congres
Het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie (VIGC) vierde 24 oktober haar 25-jarige bestaan met een boeiend congres, gevolgd door een uitgebreid walking dinner. Het evenement in congrescentrum Lamot in Mechelen was met 260 bezoekers drukbezocht. Het bood Belgische en Nederlandse grafische ondernemers en professionals nieuwe inzichten en een fijne netwerkgelegenheid.
“VIGC: een kwart eeuw passie voor innovatie in print”. Met die slogan op de achtergrond sprak voorzitter Guy Lauwers tijdens de eerste lezing van “Het Congres”, het jaarlijkse najaarsevenement van het VIGC. Hij legde uit hoe het VIGC zich heeft ontwikkeld van een instelling voor fundamenteel onderzoek naar een kennis- en netwerkorganisatie die innovatie in de printsector faciliteert en versnelt, daarbij veelvuldig samenwerkend met andere partijen. Zo leiden het VIGC en Centexbel - VKC, de brancheorganisatie voor de textiel- en kunststofsector, het driejarige onderzoeksproject GRACE: daarin wordt met de Large Format Printing- en signsector toegewerkt naar meer hergebruik en recycling van materialen.
Wat succesvolle innovatie kenmerkt
GRACE is één van de zestien COOCK-projecten (Collectieve Kennisverspreiding en Collectief Onderzoek en Ontwikkeling) dat met een groot bedrag wordt gesubsidieerd door VLAIO, het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen. Dit is het aanspreekpunt van de Vlaamse overheid voor ondernemers in Vlaanderen. Administrateur-generaal Mark Andries sprak over innovatie. Aan de hand van de bestseller “How innovation works” uit 2021, haalde hij auteur Matt Ridley aan over wat succesvolle innovatie kenmerkt:
- Het is iets gradueels, niet iets wat in één keer ontstaat. Een uitvinding kan leiden tot innovatie maar is niet te verwarren met innovatie zelf
- Het komt voort uit het combineren van dingen, vaak multidisciplinair, of zelfs intersectoraal
- Het is een gevolg van trial and error: veel mislukte experimenten stonden aan de wieg van baanbrekende innovaties
- Het is teamsport en komt vaak bottom-up tot stand
- Grote innovaties zijn vaak niet meteen populair, denk bijvoorbeeld aan de mobiele telefoon
- Innovaties zijn geen oorzaak van werkloosheid, maar van welvaart
Luxe papieren boeken zijn in
De volgende spreker was Kristien Werck, eigenaar van de internationale kinderboekenuitgever Clavis Publishing. Clavis Publishing geeft jaarlijks honderden titels voor kinderen van 0 tot 16 jaar uit, waarvan zo’n tachtig in de Verenigde Staten. Het betreft rijk geïllustreerde boeken in vierkleurendruk, luxe gebonden en afgewerkt. In die boeken, met beeldentaal van Vlaamse illustratoren, moeten de emoties van het kind centraal staan: dan is de kans op succes het grootst, zo vertelde Werck.
Zij had eerder in oktober op de Frankfurter Buchmesse opgemerkt dat papieren boeken weer volop leven: ‘Na de financiële crisis stond de Frankfurter Buchmesse een aantal jaren in het teken van digitalisering: e-reading, apps, e.d. Deze Frankfurter Buchmesse zagen we vooral veel mooie papieren boeken: bijvoorbeeld boekblokbedrukt, met vernissen, en rijk geïllustreerd.’
Trends in inkjet
Ralf Schlozer van digitalprintexpert.de ging vervolgens in op de groei van inkjet. Een lezing met een duizeIingwekkende hoeveelheid cijfers, grafieken en tabellen. Om het kort te houden: in de grafische markt groeit velleninkjet veel sneller dan inkjet vanaf de rol. Qua specs kunnen de machines inmiddels de concurrentie met offset aan, maar offset blijft in volume in dit marktsegment nog veruit de meest gebruikte techniek.
Greenwashing tegengaan
In een paneldiscussie werd vervolgens door drie specialisten gesproken over de transformatie van Industry 4.0 naar Industry 5.0. Bij Industry 5.0 staat technologie - ook met AI - in dienst van de mens. Daarbij is duurzaamheid een sleutelbegrip, zich vooral vertalend naar regeneratie van materialen en circulariteit, oftewel gesloten materiaalkringlopen.
Fons Put (VIGC) meldde dat de industrie gevalideerde instrumenten nodig heeft om de milieu-impact van verschillende printtechnologieën objectief af te kunnen wegen. Bij gebrek daaraan doen organisaties nu vaak allerlei slecht onderbouwde claims over de vermeende duurzaamheid van hun productiemethoden, producten of diensten: het gewraakte fenomeen Greenwashing.
AI vergroot kans op geslaagde hacks
Na de pauze gaf Jerry Lenaerts een lezing over digitale veiligheid, een systemisch risico voor elke onderneming. Hij gaf voorbeelden van AI: dat kan deep fake video’s inmiddels zo realistisch laten overkomen, dat medewerkers makkelijker kunnen worden misleid. Hierdoor kunnen zij bijvoorbeeld in opdracht van hun zogenaamde baas of complete directie die in een video aan het woord is, bedragen overmaken.
En tegenwoordig kan iedereen hacken door daarvoor AI in te schakelen. Zo was eerder Fraud AI de malicieuze tegenhanger van ChatGPT, waar je hackcampagnes op maat kon aanvragen en activeren. Met deze bijna weggevallen toetredingsdrempels is het belangrijker dan ooit dat bedrijven hun digitale veiligheid op orde hebben. Temeer omdat de gemiddelde kosten van een cyberincident voor een MKB-bedrijf vaak al richting een ton kunnen oplopen.
Een AI-assistent voor de printsector
De laatste lezing werd gehouden door Jeroen Bos, Head of Machine Learning bij de Nederlandse startup Engaige. Daaruit werd duidelijk dat Engaige AI-gebaseerde klantenondersteuning levert aan bedrijven in de grafische industrie, op een kennisniveau dat veel dieper gaat dan de chatbots die daarvoor nu in veel bedrijven worden gebruikt. Het voordeel is verder dat deze assistent nooit ziek is, 24/7 werkt, elke taal spreekt, volledige productkennis heeft en geen loonsverhoging vraagt.
Bij internetdrukker HelloPrint leidde de implementatie van de AI-technologie van Engaige tot een reductie van het aantal klantenservicemedewerkers van 100 naar 35. Dat scheelt natuurlijk veel kosten, maar ook de kwaliteit van de dienstverlening wordt er dus door verbeterd. Inmiddels zijn meer printklanten onboard, waaronder de Britse internetdrukker Solopress.
Economie: van schaarste naar gratis rijkdom
Het Congres werd afgesloten met een humoristische blik op de wetenschap van de economie door Kamal Kharmach. Temidden van een stortvloed aan grappen maakte hij duidelijk dat economie niet over geld gaat, maar over keuzes maken temidden van schaarste.
Zoveel schaarste is er in zijn huwelijk kennelijk niet, getuige een al dan niet fictief voorbeeld: waar hij bij het winkelen in 5 minuten met één kledingstuk van enkele tientjes na het bezoek aan één winkel klaar was, daar winkelde zijn vrouw in hetzelfde winkelcentrum bijna vier uur. Daarin spendeerde zij bijna 900 euro. Gelukkig gaf ze daarmee per 5 minuten toch minder uit, zo rekende Kharmach zichzelf toch nog rijk.
VIGC-directeur Jos Steutelings sloot het officiële programma af met een dankwoord aan de VIGC-leden en nodigde jubilerende leden uit op het podium. Daarna was het tijd om te netwerken, tijdens een goed verzorgd walking dinner waarbij allerminst sprake was van schaarste!
Tekst: Wim Danhof
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox? Ontvang de PRINTmatters nieuwsbrief